Alla inlägg under juni 2011

Av Nolli - 13 juni 2011 21:14


Vet att jag är jobbig med mina recept hit och dit men om jag skriver i bloggen så är det lättare för mig att följa det här. Tycker ni det är jobbigt så behöver ni inte läsa ;)


Det här var riktigt gott!


Lax och rostade grönsaker i ugn.


Tilllagningstid:35 min
Antal kcalorier:587 / portion
KategoriLunch/Middag
Recept för 4 pers
Ingredienser:
600,0 gram Lax
4,0 msk Pestosås basilika parmesan valnöt
4,0 msk Pinjenötter
1,0 st Lök gul röd
200,0 gram Squash
200,0 gram Aubergine
1,0 st Paprika röd
2,0  Morot
2,0 dl (hackad) Fänkål
2,0 tsk (fast) Smör 80% fett
2,0 msk Olivolja
2,0 klyfta(or) Vitlök
2,0 nypor grovmalen salt och svartpeppar
Variationstips:
Variera fisksorter!
Gör så här:
1. Skär grönsakerna i större tärningar och sätt ugnen på 250 grader.

2. Smörj en långpanna med smöret och lägg grönsakerna där i. Lägg laxen brevis och smörj på peston och strö över pinjenötterna.

3. Sätt i ugnen i ca 30 min eller tills grönsakerna är mjuka.

4. Ta ut det hela ur ugnen och ringla över olivoljan på grönsakerna och servera!
Dagens intag: Fett 127g  Protein 100g  Kolhydrater 39g  Totalt: 1697 kcal
Idag blev det lite väl mycket kolhydrater ska ju helst inte äta över 30g men det är i allafall bättre än de ca 500g kalorier jag åt förut.
Jag kissar precis hela tiden, undrar om det också är en biverkning?

Suck, jag kan inte göra radbrytningar i vissa inlägg därför blir det lite grötigt.

Av Nolli - 13 juni 2011 16:48


Idag till lunch åt jag detta, det var gott.


God gratäng med kassler och broccoli!


Tilllagningstid:40 min
Antal kcalorier:618 / portion
KategoriLunch/Middag - LCHF
Ingredienser:
300,0 gram Kassler rökt kotlettrad gris
200,0 gram Broccoli
3,0 dl (ovispad) Vispgrädde 40% fett
1,0 dl (Standarmjölk fett 3%) Mjölk 3% fett
2,0 msk (fast) Smör 80% fett
1,0 st Ägg rått
4,0 dl (riven) Ost hårdost 31% fett
1,0 efter smak salt o peppar

Serveringstips:
Med lite sallad!


Gör så här:

1. Kok broccolin i lättsaltat vatten ca 10-13 min. Skär kasslern i lagom skivor och bryn dem hastigt i smör, lägg dem sedan i en ugnsfast form.

2. Rör ner grädde, mjölk, äggula och kryddor kryddor till en sås i stekpannan. Koka upp och smaka av.

3. Häll såsen över kasslern och broccolin och toppa med riven ost. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min.
Längtar till på lördag när jag får väga mig och se om det hänt något överhuvudtaget :)

Av Nolli - 13 juni 2011 11:25


Åh herre gud nu är jag skakig och har rysningar i hela kroppen. Precis pratat med läkaren och på fredag börjar min resa mot att donera mina stamceller. Först en grundlig hälsokontroll på 3 timmar med EKG, blodprov och hela skiten. Sedan sprutor 2 ggr per dag i 5 dagar och den 2:a aug är det dags för själva "skörden" som man så fint kallar det. Blev så verkligt nu, speciellt när jag fick lite info om patienten. Hon är 40 år och bor i Tyskland. JAG ska rädda hennes liv! OMG går inte att beskriva känslan.


http://vard.vgregion.se/sv/Fakta-och-rad/Personliga-berattelser/Stamcellstransplantation-Sonjas-berattelse/


http://www.alicepyne.blogspot.com/


Efter att ha läst detta så inser jag mer och mer varför jag gör det här.


Av Nolli - 13 juni 2011 09:45


Detta blev det till frukost:


LCHF-frukost gjord på ägg, makrill och keso.


Tilllagningstid:10 min
Antal kcalorier:393 / portion
KategoriFrukost - LCHF

Ingredienser:
1,0 burk(ar) Makrillfilé konserv i tomatsås
2,0 st Ägg kokt
1,0 msk Keso färskost 4% fett


Gör så här:
1. Blanda keso och makrillen och servera tillsammans med äggen.

Nu tänkte jag fixa lite här hemma samt laga lunch så att det bara är att äta när jag kommer hem (ska shoppa lite campinggrejer). Kl 12:15 ska jag hämta Nadja och shoppa lite avslutningskläder till henne samt present till två lärare.


Om ni har ett stort 4 manna alternativt ett 5 el 6 manna tält som ni känner för att låna ut 10-13:e juli så hojta gärna till :)



Av Nolli - 13 juni 2011 07:41


God morgon.

Det verkar vara lite halvkyligt ute fast solen skiner så det blir nog varmt idag.


I natt hade jag värsta kramperna i vänster vad och även lite nu på morgonen och idag har jag en äcklig blodsmak i munnen samt känner mig lite konstig, lite yr. Kan det vara biverkningar för att jag har börjat äta LCHF?


Nu ska jag lämna mina tjejer i skolan och sedan hem och äta frukost. Det blir makrill och äggfrukost.


Förresten ägg, är det inte farligt att äta för mycket? Igår åt jag 5 st. Och i min meny ser det ut som att jag ska äta minst 2 om dagen.


Hej så länge!

Av Nolli - 12 juni 2011 22:28


Barnen är hemma efter en vecka hos pappa och lyckan är total :)


Vi har suttit och spånat lite och funderar på att åka till Göteborg och gå på Liseberg 3-4 dagar i juli. Det billigaste alternativet vi hittat hittills kostar runt 7000 kr för oss fyra. Shit vad dyrt. Kostar nästan lika mycket som en vecka i Spanien. Fast då är det räknat med bensin tur och retur, 2 dagar inne på Liseberg, mat och 3 nätter på camping (tält). Är det dyrt eller är det jag som är snål och inte har nån koll?


Dagens middag blev:


Biff med bearnaisesås är en riktig klassiker. Här serverar vi den utan pommes och ökar istället mängden sallad.


Tilllagningstid:10 min
Antal kcalorier:500 / portion
KategoriLunch/Middag - LCHF
Ingredienser:
0,5 dl Béarnaisesås
150,0 gram Biff ryggbiff nöt el. lövbiff
40,0 gram Huvudsallat
60,0 gram Gurka
1,0 msk (fast) Smör 80% fett
1,0 efter smak salt o svartpeppar
20,0 gram Tomat
20,0 gram Spenat
Serveringstips:
Med sallad!

Variationstips:
Byt ut biff mot kyckling.

Gör så här:

1. Krydda och stek biffen och servera tillsammans med salladen och bearnaisesåsen.

Jag började ju med LCHF igår och så här har intagen sett ut igår och idag:

Totalt intag Dag 1  Fett: 112g  Protein: 96g  Kolhydrater: 24g Totalt: 1512 kcal

Totalt intag Dag 2 Fett: 138g   Protein: 94g Kolhydrater: 11g Totalt: 1697 kcal
Vilken sjuk skillnad med tanke på att jag förut åt ca 4-500g kolhydrater/dag.

Jag "ska" äta 1850kcal per dag egentligen men kommer inte riktigt upp i det. Lite paranötter så är det fixat :)

 

Har blivit tokkär i den här klänning, fast den ska vara liiite längre. Tänk att komma i den i slutet av sommaren ;)


Imorgon är det barnens sista skoldag och på tisdag skolavslutning. Idag har jag ingen söndagsångest eftersom jag har semester nästa vecka :) Weeeee!

Av Nolli - 12 juni 2011 15:15


Har hållt på att storstäda och tiden bara gick. Jag som skulle göra en kasslergratäng till lunch men det hinner jag inte för jag måste handla ett par saker och ska hämta barnen kl 16. Så idag till lunch (sen lunch) blir det 3 st ägg med majonnäs och kanske lite keso till.


Den här omeletten gjorde jag till frukost och den var jättegod:


En rejäl LCHF frukost. Gott med ägg och skinka! Funkar även bra som lunch!


Tilllagningstid:10 min
Antal kcalorier:369 / portion
KategoriFrukost - LCHF
Ingredienser:
2,0 st Ägg rått
50,0 gram Rökt skinka gris 6% fett
50,0 gram Kvarg färskost 10% fett Kesella el. ricotta
0,5 msk Olivolja

Serveringstips:
Med lite sallad! (Jag hade 50g gurka till)


Gör så här:

1. Rör ner äggen och färskosten tillsammans med peppar och salt.

2. Hacka tomaten och skinkan, lägg i röran.

3. Värm olivoljan i en teflonpanna. Häli i röran och stek på svag värme tills äggen stelnat.

4. Servera!

Nu ska jag hämta mina älsklingar. Weeee!

Av Nolli - 12 juni 2011 10:59


Usch vilket tråkigt väder att vakna till. Men samtidigt lite skönt eftersom jag bara ska vara hemma och storstäda idag innan tjejerna kommer.


Igår var jag ute och var lite orolig över vad jag skulle äta eftersom jag följer LCHF metoden men det var ju inga problem. Åt en skitgod biffsallad med biff, bacon, räkor och nån fet sås samt lite sallad till när jag blev sugen på något sött åt jag 15g mörk choklad 70%. PÅ matdagboken där jag skriver in allt jag äter fick jag fram att jag igår åt 1512 kcal men "ska" äta 1850 kcal. Ni som är experter på LCHF, hur är det med kalorierna ska man ha stenkoll på dom också?


Gårdagens mat:


Frukost: 2 st ägg med majonnäs (jag körde utan för att jag inte hade hemma men nu har jag köpt)


Lunch: Tonfisksallad (jättegod)


Gott, snabbt och LCHF!


Tilllagningstid:5 min
Antal kcalorier:374 / portion
KategoriLunch/Middag - LCHF

Ingredienser:
1,0 burk(ar) a´50 g Tonfisk i olja konserv
0,2 st Lök gul röd
2,0 dl (strimlad) Huvudsallat
30,0 gram Gurka
1,0 dl (grovt riven) Vitkål
1,0 efter smak Salt och peppar
2,0 msk Majonnäs 90% fett


Gör så här:

1. Dela sallad, vitkål, gurka och rödlök. Lägg up i en djup tallrik. Lägg tonfisken ovanpå salladen och klicka på majonäs.

2. Servera!

Middag: Biffsallad
Nu ska jag göra en skinkomelett till frukost.

Presentation


This is me!

Här kommer ni kunna läsa om allt som rör mig, min familj, min vardag och även min helg och fritid. Både ups and downs, enjoy.

Klicka här så tjänar jag pengar :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Mina hjärtan

 

Senaste inläggen

Vi tre

 

Arkiv

Claudia

 

Nadja

 

Claudia

 

Nadja

 

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vi fyra

 

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Bloggerfy

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards