Direktlänk till inlägg 13 juni 2011

Biverkningar?

Av Nolli - 13 juni 2011 07:41


God morgon.

Det verkar vara lite halvkyligt ute fast solen skiner så det blir nog varmt idag.


I natt hade jag värsta kramperna i vänster vad och även lite nu på morgonen och idag har jag en äcklig blodsmak i munnen samt känner mig lite konstig, lite yr. Kan det vara biverkningar för att jag har börjat äta LCHF?


Nu ska jag lämna mina tjejer i skolan och sedan hem och äta frukost. Det blir makrill och äggfrukost.


Förresten ägg, är det inte farligt att äta för mycket? Igår åt jag 5 st. Och i min meny ser det ut som att jag ska äta minst 2 om dagen.


Hej så länge!

 
 
Ingen bild

nillan

13 juni 2011 08:46

Godmorgon! :) Hade också kramp i vaderna någon vecka eller två... samma med yrseln, men det blir bättre! :) Hejja dig! Kram!

 
Ingen bild

Anna

13 juni 2011 08:51

Jupp det är biverkningar från lchf, kramp i vader, illamående, seghetskänsla mm.
Men det här kan man såklart få från vilken kost som helst. Grejen är att du ändrar ju på allt som din kropp är van att få. Snart kommer den att vänja sig vid detta. Jag är ingen expert men det är vad jag tror.

 
Ingen bild

Nollis

13 juni 2011 09:37

Tack Nillan och Anna för svar. Vet ni nåt om hur det är med ägg?

Kram kram

 
Cecilia

Cecilia

13 juni 2011 10:05

Japp, definitivt avsockringsbiverkningar!
Ägg? Menar du om det är ok att äta eller om det speciellt ger biverkningar?

http://www.mittliviordochbild.blogspot.com

 
Ingen bild

Nollis

13 juni 2011 10:12

Jag menar om det är ok att äta så pass mycket ägg? Har hört massa skräckhistorier, att folk dött bl.a

 
Ingen bild

Anna

13 juni 2011 11:38

Tror inte du behöver oroa dig för att dö av för många ägg men hur många är många? :)
Typ 7 st ägg i veckan har jag hört, men istället för att äta 1 ägg om dagen kan du ju ena dagen äta 2 till frukost en annan dag kan du ju äta en annan frukost eller lunch som inte innehåller ägg.
Jag tycker att det fungerar bra med skinka (vanlig påläggsskinka) och keso. Och jordgubbar eller kiwi. Supergott och jag håller mig mätt tills lunchen. Blir du hungrig så köp babybell ostar och ät ngra bitar till mellanmål, det läste jag att Katrin åt och det har varit jättebra om jag varit småsugen på ngt litet men inte velat äta.

 
Ingen bild

Anna

13 juni 2011 11:39

Vill förtydliga bara att 7 st ägg i veckan är bra :)

 
Ingen bild

Nollis

13 juni 2011 11:56

Ja jag undrar också hur många som är många. Jag har på 3 dagar ätit typ 7-8. Har det uppskrivet, ska kolla. Det blir soft med ägg nu ;)

 
Ingen bild

Martin

14 juni 2011 00:20

Saxar lite från andra forum till er

det finns massor av viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen i gulan + protein. Kolesterolet (som man förr trodde var så farligt) behöver kroppen till att bilda hela hormonkedjan. För en frisk, idrottande människa är kolesterol inte farligt.
Observera att det är mer protein i gulan än i vitan (som mest består av vatten), fettet i gulan är som sagt nyttigt, består till största delen av omättade fettsyror.

Man delar inte in dietärt kolesterol i HDL/LDL-kolesterol. Det är först i kroppen man talar om HDL/LDL-kolesterol.
HDL (High-Density Lipioprotein) och LDL (Low-Density Lipoprotein) är transportproteiner för kolesterol. HDL transporterar kolesterol bort från vävnaderna till bl.a levern, medan LDL transporterar kolesterol till cellerna för användning.
Men jo precis så som du försöker säga så är det främst HDL-kolesterolet som eventuellt kan höjas av äggkonsumtion.

Äggvita:
Fineli : Äggvita 66 % av äggmassan
9,8g pro / 100g
0,35 * 9,8 = 3,4 gram protein

Ägg-gula:
Fineli : Äggula 35 % av äggmassan
15,5g pro / 100g
0,2 * 15,5 = 3,1 gram protein

Så genom att slänga bort gulan slösar man ungefär hälften av proteinet, allt fett, samt majoriteten av alla vitaminer och mineraler...

 
Ingen bild

Nollis

14 juni 2011 11:25

Åh tack för info Martin :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nolli - 18 september 2011 22:21


  Jag har fan fullt upp just nu och har varken tid eller ork att blogga så det blir inte så mycket just nu, men ha tålamod jag kommer tillbaka så fort allt lugnat ner sig lite.     ...

Av Nolli - 28 augusti 2011 22:47

  Det har varit barnvecka och fullt ös med jobb, skola aktiviteter och allt vad det är så jag har fan inte hunnit blogga. Jag har lagt bloggtiden på mina älsklingar i stället. Tänkte jag skulle skriva en recap ikväll men fastnade med annat och nu m...

Av Nolli - 22 augusti 2011 22:01

  Jag hade sagt till mig själv att jag skulle ligga i sängen kl 22 ikväll, det blir nog snarare 23.   Idag var det första skoldagen för barnen, de tyckte det var kul att träffa alla kompisarna, men Claudia tycker det känns lite konstigt att gå ...

Av Nolli - 21 augusti 2011 22:48


  Idag hade jag en lång sovmorgon, enda till kl 11:30. Tog det lugnt en stund och sen var det dags att ta tag i storstädningen, städade i hela 5 1/2 timmar. Så nu skiner det här hemma, alla kläder är tvättade och på sina platser och nya lakan i all...

Av Nolli - 21 augusti 2011 01:43

Sådär nu har det inte hänt något dramatiskt på flera dagar, det kanske är på väg att vända? Hoppas det :) Det sista som hände var en liten vattenskoter/badrings olycka, som tur var slutade allt bra. Nadja ramlade ur badringen i ganska hög far...

Presentation


This is me!

Här kommer ni kunna läsa om allt som rör mig, min familj, min vardag och även min helg och fritid. Både ups and downs, enjoy.

Klicka här så tjänar jag pengar :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Mina hjärtan

 

Senaste inläggen

Vi tre

 

Arkiv

Claudia

 

Nadja

 

Claudia

 

Nadja

 

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vi fyra

 

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Bloggerfy

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards