Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

Hälsokontroll och massa info

Av Nolli - 18 juni 2011 10:15


Igår var jag på HS och gjorde hälsoundersökningen som man måste göra innan man donerar benmärg/stamceller. Jag fick göra EKG, lungröntgen, urinprov, och ta ca 16 rör med blod för att testa en massa olika saker. Tydligen ska detta vara den bästa häslokontrollen, bättre än en vanlig som man får betala typ 2000 spänn för.

Läkarna och sköterskorna var hur goa som helst och jag blev behandlad som en gudinna.


Jag fick även en massa information om själva transplantationen och fick även veta att det finns två olika sätt att göra detta på och JAG får välja. Det tycker jag är lite jobbigt, hade varit skönare att inte ha ett val för nu måste jag ju ta ställning. Jag vet inte riktigt vilket sätt jag tycker är bäst. Antingen kan man göra en benmärgskörd eller perifer blodstamcellsskörd och dom funkar så här.


Benmärgskörd

När man ska donera benmärg så får man 2-4 veckor innan benmärgskörden lämna blod. Blodet sparas och återförs sedan till mig i samband med benmärgsskörden eftersom jag under benmärgsskörden kommer att förlora ungefär 1,5 liter blod. Dagen innan skörden så läggs man in för vissa förberedelser. Man får narkos eller ryggbedövning i kombination med ett lugnande mede. Man ligger på mage och två läkare drar ut benmärg med sprutor från bakre delen av bäckenet under ungefär två timmar. När det  är klart flyttas man till uppvakningen och sedan tillbaka till avdelningen. Vanligen kan man gå hem dagen efter. Det är vanligt att man är trött och är öm efter skörden och man blir sjukskriven 1-2 veckor efteråt.


Perifer blodstamcellsskörd

Här får man en behandling med tillväxtfaktor för att locka fram de vita blodkropparna från benmärgen och nå ut i blodet. Neupogen som läkemedlet heter får jag då ta i sprutform 2 ggr/ dag i 4-5 dagar. Det är vanligt med influensaliknande symtom med bl.a muskelvärk under tiden man tar neupogen. Efter behandlingen åker man in och påbörjar själva skörden. Då läggs en tunn plastslang (venflon) i vardera armbågsveck. Om kärlen är tunna (som mina är enligt läkaren) så får man istället ligga på dialys avdelningen och få en kateter i ett blodkärl i ljumsken istället. Man kopplas till en aferesmaskin, där blodet centrifugeras och på så vis separerar de vita och röda blodkropparna från varandra. Stamcellerna finns i maskinen bland de vita blodkropparna och samlas upp i en påse, medan resten av blodet går tillbaka till mig. Själva insamlingen tar mellan 4-6 timmar per dag och hur många dagar som behövs beror på hur mycket de behöver. Efter varje skörd görs en analys av stamcellerna för att de ska veta när de har tillräckligt med celler till mottagaren.


Jag tror att jag kommer att välja det senare alternativet men jag har inte riktigt bestämt mig. Dels tycker jag det känns läskigt att spruta in massa konstigt i kroppen och sedan att mjälten kommer att vara förstorad under ett par veckor och kan spricka om man inte tar det lugnt, det har gjorts undersökningar och mjälten blir större på alla donatorer som donerar på det här sättet. Sedan tycker jag det känns väldigt läskigt att ha en kateter i ljumsken.


Fast jag tycker ju det andra sättet också känns läskigt eftersom jag blir sövd och det är mycket mer smärtsamt efteråt.


Patientsjukhuset kan tänka sig båda sätten men föredrar det sistnämnda.

Hur skulle NI göra?


Efter att jag var på sjukhuset igår så åkte jag till en bilmeck i södertälje för att fixa mina vindrutetorkare som pajat och sedan var tanken att jag skulle träffa Kicki för att äta och sen spela på krukan. Men eftersom det hade varit en bilolycka vid södra länken och det stod helt still i trafiken så åkte jag hem och vilade en stund och åkte sedan direkt till krukan vid 18:30 då hade köerna släppt :)

 
 
Ingen bild

Emily

18 juni 2011 13:13

Jag donerade benmärg till forskning för länge sedan, de drog ut märg från bäckenet i lokalbedövning. Skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde ont, men SÅ farligt var det inte. Någon vecka efteråt kändes det som rejäl träningsvärk.

Hoppas allt går väl med donationen, det är en fantastisk insats du gör.

(Grattis förresten till allt, nytt jobb, hus, LCHF-framgångar och en jättefin blogg!)

 
Ingen bild

Jens J

18 juni 2011 13:24

Jag tror att jag hade valt alternativ 1. Tar hellre mer smärta kortare tid än lite smärta under längre tid :) Men det är ju upp till den som donerar.

Ville i alla fall säga att jag och Lisa är grymt imponerade över din insats! All cred i världen till dig Noelia!

 
Ingen bild

Nollis

18 juni 2011 14:32

Tack Emily :) Problemet är också att patientsjukhuset föredrar det andra alternativet och jag vill ju helst göra det som dom vill. Jag har fått mer info om Neupogen nu och vad jag förstår så är det ett naturligt läkemedel som kroppen själv producerar vid typ sjukdom som influensa för att öka på de vita blodkropparna. Men nu får jag det i sprutform för att "lura" kroppen att producera. Shit vilken djungel, och vilka grejer man kan göra, helt otroligt.

Tack Jens & Lisa :)Tror också jag föredrar som du säger. Men jag vette fan alltså. Jobbigt som sagt att behöva ta det beslutet själv, hade varit mycket skönare om de bara sa, så här gör vi och bara körde på.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nolli - 18 september 2011 22:21


  Jag har fan fullt upp just nu och har varken tid eller ork att blogga så det blir inte så mycket just nu, men ha tålamod jag kommer tillbaka så fort allt lugnat ner sig lite.     ...

Av Nolli - 28 augusti 2011 22:47

  Det har varit barnvecka och fullt ös med jobb, skola aktiviteter och allt vad det är så jag har fan inte hunnit blogga. Jag har lagt bloggtiden på mina älsklingar i stället. Tänkte jag skulle skriva en recap ikväll men fastnade med annat och nu m...

Av Nolli - 22 augusti 2011 22:01

  Jag hade sagt till mig själv att jag skulle ligga i sängen kl 22 ikväll, det blir nog snarare 23.   Idag var det första skoldagen för barnen, de tyckte det var kul att träffa alla kompisarna, men Claudia tycker det känns lite konstigt att gå ...

Av Nolli - 21 augusti 2011 22:48


  Idag hade jag en lång sovmorgon, enda till kl 11:30. Tog det lugnt en stund och sen var det dags att ta tag i storstädningen, städade i hela 5 1/2 timmar. Så nu skiner det här hemma, alla kläder är tvättade och på sina platser och nya lakan i all...

Av Nolli - 21 augusti 2011 01:43

Sådär nu har det inte hänt något dramatiskt på flera dagar, det kanske är på väg att vända? Hoppas det :) Det sista som hände var en liten vattenskoter/badrings olycka, som tur var slutade allt bra. Nadja ramlade ur badringen i ganska hög far...

Presentation


This is me!

Här kommer ni kunna läsa om allt som rör mig, min familj, min vardag och även min helg och fritid. Både ups and downs, enjoy.

Klicka här så tjänar jag pengar :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Mina hjärtan

 

Senaste inläggen

Vi tre

 

Arkiv

Claudia

 

Nadja

 

Claudia

 

Nadja

 

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vi fyra

 

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Bloggerfy

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards